Általános szabályok a játékhoz és általános tudnivalók a játék működéséről

Játék négy legfontosabb szabálya, nem fontossági sorrendben:

  1. Hagyd őket játszani!
    1. Ha valaki játszik, ne rángasd ki, ne legyél játékrontó. Ne tedd tönkre mások játékélményét.
  2. A biztonság az első!
    1. Fizikai bántalmazás, fájdalom, sérülés kockázatával járó cselekmény minden esetben tilos! Még a legszuperimmerzívebb esemény sem ér meg egy éjszakát a balesetin. 
  3. Tiszteld mások döntéseit!
    1. Semmiképp se kérdőjelezd meg, ha valaki kilépne a jelenetből, vagy nem egyezik bele valamibe, amihez OUT beleegyezés kellene.
  4. Szólj ha baj van!
    1. Ha sérülés vagy egyéb fizikai probléma lép fel (elered az orrod vére, összedől a sátor, leesik az égből egy zongora), akkor STOP megszólalással jelezd, hogy álljon meg a jelenet. 

IN ÉS OUT

A játéknak vannak IN-es (a játék fiktív valóságban történő) és OUT-os (játékbeli valóságon kívüli) időszakai. A játék során, IN-ben a tolkieni világba lépsz be, ahol a csapatod által meghatározott nép bőrébe bújsz, hátrahagyva a hétköznapokat. Az IN során bármi történik, az a karakterek között történik, sosem a hétköznapi, valódi személyek között. 

A bevonódásod mértéke rajtad múlik: az intenzív karakterjáték helyett, ha éppen csak a csapatod tagjaként szeretnéd képviselni a tömegben a néped érdekeit, az is teljesen rendben van. Amíg részese vagy a történetnek és játszol, mindegy milyen intenzitással teszed. 

OUT JELZÉS
Könyékben behajlított kar, felemelt ököl.

IN JELZÉS
IN jelzés külön nincsen, ha jelmezben vagy a dedikált IN-es sávokban, akkor automatikusan IN-es karakterként vagy jelen.

DEDIKÁLT SÁVOK

  • IN: csapat- és össztábori időben IN-ben vagyunk.
    • csapatidőben,
    • esti sávokban (20:00-22:00)
    • opcionálisan 22:00-23:00 között,
    • és csapatonként egy éjszakai alkalommal kb. 23:00-24:00 között
  • OUT
    • A műhelyek MINDEN ESETBEN OUT-ban történnek. 
    • Vannak a csapatalkalmaknak is jelzett OUT-os sávai.
    • Illetve esténként is vannak kijelölt OUT-os helyszínek, este 22:00 után.

Ha a dedikált IN-es sávban nem szeretnél részt venni a játékban, ezt megteheted. Ennek több szintje van:

  • Ha csak ott állsz jelmezben vagy legalábbis jelzésszerűen szettingben és élvezed, hogy mások mit csinálnak, az is valid IN-es jelenlét.
  • Ha ennél távolabb szeretnél kerülni használd az OUT jelzést (könyékben behajlított kar felemelt ököllel). Ebben az esetben bent maradhatsz a jelenetekben. Ezt bármikor használhatod, de kérünk, hogy ezzel ne élj vissza.
  • Ha még nézőként sem szeretnél részt venni, akkor vonulj el egy olyan helyre, ahol nem zajlik játék. 
    • Amire nagyon figyelj, hogy ha valaki játszik, ne rángasd ki, ne legyél játékrontó. Ne tedd tönkre mások játékélményét!

Beleegyezés (consent) 

A játékban lehetnek olyan elemek, amik érzékeny témákat érinthetnek. A játék rendelkezik egy alap beleegyezési (consent) szinttel:

  • A karakteredet bármikor érheti támadás más játékos vagy nem játékos karakterektől.
  • A karaktered Harcképtelenné válhat.
  • A karaktered bármikor belekeveredhet üvöltözésbe, kiabálásba és súlyos sértegetésbe, az az a verbális agresszió legtöbb formájával találkozhat. 
  • A fizikai érintésnél a mindennapi életben megszokott keretek közt elfogadott cselekedetek, mint a kézfogás, vállveregetés, alkar és felkar nem túl erős megfogása, megragadása beletartoznak az alap consent szintbe.

Vannak olyan elemek, amikhez  beleegyezést kell kérned más játékosoktól vagy Mesélőktől, vagy a te beleegyezéseden múlik, ez OUT-os beelegyezéssel történik. 

  • Mások megérintése, ami az alap beelegyzési szinten túlmutat (rángatás, egyéb fizikai agresszió kijátszása)
  • A karaktered halála a te beleegyezéseden múlik más játékosokkal szembeni ütközetekben, viszont lehetnek a játéknak olyan pontjai, amikor olyan Veszedelembe kerültél, ahol a Mesélők jelzik, hogy a történeted itt véget ért. 

Szóbeli jelzések, amivel consentet (beleegyezést) jelezhetsz, intenzitás növelést vagy csökkenését kérheted, vagy kiléphetsz a jelenetből:

  • Konszenzus kérése, lehetőleg halkan, a másiknak suttogva meséld mit szeretnél csinálni.  
  • Ha csak simán nem érzed jól magad a jelenetben, akkor lépj ki OUTba, és hagyd el a helyszínt. Ha épp jelenetben szerepeltél, és beszélnek hozzád, akkor is elhagyhatod egy “bocsánat, de ki kell lépjek” mondattal, és az OUT jelzése elég, nem fog senki sem kérdőre vonni. 

 

Ami a játékban történik, a játékban marad (Bleed)

A karakterjáték sokak esetén jelentős játékosi érzelmi bevonódással is jár, hasonlóan ahhoz, mint amikor egy filmben vagy regényben nagyon együtt érzünk egy karakterrel. Ez teljesen normális és nagyban hozzájárul az élményhez. Emiatt viszont lesznek a játékban olyan szituációk, amik a karakteredet és téged is, mint játékos érzékenyen érinthetnek. Ezeket az eseményeket és érzelmeket próbáld a játék valóságán belül kezelni, azaz a játékbeli konfliktusokat és érzelmeket ne vidd át OUT-os konfliktusba.

 

Triggerek és mi várható még a játékban

A történetünk az Első Korban játszódik, így minden olyan szituáció megjelenhet, ami a Szilmarilokban is megtörtént, az az a történet rengeteg sötét eseményt is fog tartalmazni.

  • Fizikai erőszak (imitált) 
  • Harc, háború
  • Gyilkosság
  • Karakter halála
  • Emberrablás
  • Tudatmódosító szerek használata és kereskedelme 
  • Mérgezés
  • Fantasy rasszizmus
  • Öngyilkosság

Amikor úgy érzed, érzelmileg túl erősen befolyásolna téged a játék, indoklás nélkül bármikor elhagyhatod a játékteret. A korhatáros dolgokat jelezzük a szülőknek. Ha van valamilyen ismert fóbiád, előzetesen jelezd a csapatvezetőidnek.

Trigger előfordulhat saját csapatod történetében, össztábori történetben,  és másik csapat csapatelőadásában is, tehát szeretnénk komolyan venni, ugyanakkor vannak a játék részvételére vonatkozóan hatásai, ha trigger warningos számodra egy jelenet:

A trigger warning szükségszerűen spoileres, és ezen jelenetekből szükségszerűen teljes mértékben kimaradsz! (OUT sem tudsz ezeken részt venni.)

  • Mérlegeld, hogy fontos-e annyira a warning, hogy megtudd előre, mi történik és/vagy kimaradj a jelenetből. 
  • Tehát tényleg komoly esetben szólj előre, minden más esetben nem kapsz figyelmeztetést, de saját belátásod szerint kiléphetsz a jelenetből. 
  • Ha téged érzékenyen érintő esemény következhet, akkor ez csapatvezetőid jelezni fogják.

 

Hogyan játssz? (play-to-lift)

A játéknak lesznek kompetitív elemei, azonban a kompetitív elemek is a drámát, a karakterek közötti interakciókat szeretnénk ha erősítenék, amiknél a saját karakteretek belső és külső konfliktusait játszhatjátok ki. 

  • A játék lényege a közösen szőtt és átélt történet.
  • Játszhatsz teljes erődedobással és nagyon intenzíven, csak figyelj arra, hogy mást ne zárj ki vele, inkább igyekezd őket is bevonni.
  • Próbálj meg minél több embert bevonni, hogy a te “nagyjelented” is emlékezetes legyen és másoknak is élményt adjon.
  • A játékban a dráma fontosabb, mint, hogy tényleg “győzz”. 
  • Ebben a játékban veszíteni nem lehet, és ha úgy játszol, hogy másoknak is élmény legyen, akkor mindenki csak nyerni fog. 
  • A jó történet az, amit mindenki ért, ehhez az alábbi tanácsokat fogadd meg:
    • A játékbeli konfliktusokat nyíltan, hangosan játszd ki.
    • Ha elbénázol valamit, tedd emlékezetesen.
    • Ha titokra jössz rá, osszd meg! Ha neked vannak titkaid derüljenek ki a tábor során IN-ben, mert az a jó titok, ami kiderül és nem utólag csapunk a fejünkre a tábor után, hogy “NAHÁT?!”
      • Jól időzítsd a lebukást!
    • Ha el kell buknia a karakterednek, tedd látványosan és bátran! 
    • Minden jeleneted legyen látványos, lehetőleg több ember előtt zajló.
    • Hogy ezeket megvalósítsd a csapat- és össztábori mesélők mindig a rendelkezésedre állnak, ezért ha vannak terveid, akkor keress meg egy Mesélőt! 

 

Többeket érintő jelenetek

Jelenetek tervezése és kijátszása: Ha többen szeretnétek egy jelenetet lejátszani mindenki előtt, akár különböző csapatokból, akkor az ötletgazda keressen meg egy mesélőt, és egyeztessen vele. Arra figyeljetek, hogy minden jelenetnek legyen egy mesélői “gazdája”. Ha van egy terved/sztoriszálad, akkor keress egy mesélői gazdát neki, ha több csapatot involvál, akkor nem kell a saját mesélődet is megkeresni. 

 

Dress-code

IN-es időkben (lásd fent) javasoljuk, hogy öltözz be jelmezbe! 

A jelmezt nem kell túlgondolni, de vannak az IN-es jelenlétnek egyes dress-code “elvárasai”: 

  • Viseld a csapatod színeit!
  • Viselj olyan ruhákat, amiken nincs felirat!
  • Viselj olyan semleges színű aláöltözet (fekete, sötétkék, bézs stb. színű póló, trikó, melegítő, cicanadrág…), ami nem lóg ki a játék hangulatából.
  • Örülünk, ha semleges(ebb) kinézetű cipőt, bakancsot, szandált viselsz, de az elsődleges szempont a lábad kényelme. 

Amit semmiképpen ne viselj az IN-es idősávokban:

  • Ne viselj bármilyen olyan ruhát, amivel kitűnnél mindenki közül:
    • Neonszínű, túlzottan élénk ruhadarabok, nagyon modern hangulatú ruhák.
  • Ruhadarabok látványos feliratokkal, vagy settingbe nem illő jelekkel, designokkal, ábrákkal.
  • A legszebb és legértékesebb ruhadarabjaid. Csak olyan dolgokat hozz magaddal, amit nem félsz bekoszolni, elszakítani véletlenül, vagy elhagyni az erdőben.
  • Elektronikus kiegészítők.
  • Bármi olyan, amivel véletlenül magadnak vagy másoknak balesetet okozhatsz.